Filtering by: 2024

Oct
19
2:00 PM14:00

Det langsame, morknande.

Ingeborg Blom Andersskog,
Henrik Koppen og Mari Norddahl

Performance av Ingeborg Blom Andersskog frå kl 14:00 på åpningsdagen


På åpningsdagen 19. Oktober er utstillingen åpen fra 14:00 - 17:00
Ellers er utstillingen åpen hver helg fra kl. 12:00 - 16:00
Siste dag er søndag 10. november

På åpningsdagen 19. Oktober er utstillingen åpen fra 14:00 - 17:00
Ellers er utstillingen åpen hver helg fra kl. 12:00 - 16:00
Siste dag er søndag 10. november

"Det langsame, morknande" stiller spørsmål ved menneskets forhold til materialar og vår rolle i det økologiske kretsløpet. Ingeborg Blom Andersskog, Henrik Koppen, og Mari Norddahl undersøker korleis prosessane av konsum, øydelegging og nedbryting kan fungere som kunstnarlege metodar. Gjennom skulptur, performance, og teikning, inviterer dei publikum inn i ei sanselig verd der det forgjengelige i materialet blir sett i lys av våre eigne handlingar. Ved å utforske naturmaterialar og menneskeskapte prosessar, understrekar utstillinga korleis kunstens ibuande langsamheit kan opne for djupare refleksjonar rundt natur og berekraft.

Dei tre kunstnarane har bakgrunn frå Kunst og Designhøgskolen i Bergen. Tidlegare har dei arbeida saman i prosjektet “Skylle, samle, kverne, slipe” som vart vist i eit naust i Velsvika på Sunnmøre, sommaren 2016. Utstillinga er både fortsettinga og starten på eit nytt samarbeid om materialets forgjengelighet og menneskets påvirkningskraft.

Ingeborg Blom Andersskog jobber med tegning, installasjon, performance og tekst. Hun eksperimenterer med arbeider som beveger seg mellom det to- og tredimensjonale, og utforsker ulike måter å inkludere sin egen og publikums kropper inn i verket. Interessen for fenomenologi og Slow Art ligger til grunn for utvikling av nye arbeider. Streken og sirkelen går igjen i arbeidene hennes. Med bakgrunn i keramikk har materialet alltid vært en viktig del av Andersskog sin arbeidsprosess. Handlingen og tiden sammen med materialet spiller en viktig rolle, der kroppens og materialets egenskaper og begrensninger fungerer som en ramme. På Christinegaard viser Ingeborg verket “In search for the perfect stone”, som består av en pågående performance på åpningsdagen og en helt ny serie akvareller.

Henrik Koppen jobbar med performance, video, skulptur og teikning. I arbeida sine kombinerer han element frå religion, mytologi, historie og naturvitskap, og isceneset poetiske og sanselege møter med verda sin materialitet. I utstillinga “Det langsame, morknande” syner han ein serie nye teikningar som utforskar materielle prosessar, tid og eit landskap i kontinuerlig endring.

Mari Norddahl arbeider med mjuke tekstilobjekt gjennom performance, skulptur, installasjon og tekst. I denne utstillinga undersøker ho tekstilet si evne til nedbryting, gjennom spenninga mellom materialet sin autonomi, og mennesket sin makt over den materielle verda. Norddahl er oppteken av vesenforståelse, og det å forstå materialet gjennom objekt orientert ontologi og personifisering. Ved å bruke naturmateriale som bomull og silke i møte med kompost, studerer ho nedbrytingsprosessar og reflekterer over konsum, ressursbruk – og tekstilet si si vilje til å ta nye former, uavhengig av våre behov og intensjonar. Ho ser denne langsomme tilnærminga som ein antikapitalistisk respons på overproduksjon.


Utstillinga er støtta av Bergen Kommune og Regionale prosjektmidler frå Kunstsentrene i Noreg.

View Event →
Sep
20
7:00 PM19:00

Karina Presttun med "irtemmys I - I symmetri"

irtemmys I - I symmetri

Jeg har alltid likt følelsen av bruke noe som folk flest ville ha kastet. Det stammer trolig fra en periode i tenårene da det ble åpenbart at jeg var flinkere å reparere enn å sy plagg av nye stoffer. De fine metervarene gikk det ofte skeis med, mens de ødelagte jeansene mine kunne bare bli bedre. Jeg mistenker at min skepsis til symmetri oppstod samme periode: jeg har nemlig aldri likt det. Klesplaggene jeg sydde var stortsett asymmetriske, noe jeg tok med meg inn i kunsten uten å stille spørsmål ved. I voksen alder har jeg lurt på om det ble sånn rett og slett fordi ting stadig ble skjevt - et strategisk valg basert på nødvendighet mer enn noe annet. Det er i lys av dette jeg nå utforsker symmetrien. 
----

Karina Nøkleby Presttun har siden 2014 arbeidet med ulike metoder for å skape skulpturer av brukte tekstiler. På Christinegaard viser hun en serie objekter laget bl.a. med høvelspon som er laminert med tekstil: avfall fra rammeproduksjonen til en kunstnerkollega. Ved å bruke forkastede materialer ønsker Presttun å utfordre vår oppfatning av verdi og sette spørsmålstegn ved våre stadig mer fastlåste ideer om tidsbruk. Hvilke uutforskede muligheter finnes i et materiale når effektivitet forkastes?

De enkelte flatene lages ved å fukte høvelsponet, stryke det flatt og laminere det med en tekstil. Ved å gjøre dette ett flak om gangen kan farge, retning og tykkelse kontrolleres. Deretter påføres flere lag med lakk, og formen skjæres ut på en laserkutter. Da hun i 2022 begynte å sy glidelåser på de ulike flatene som en praktisk løsning på et verk som vanskelig lot seg fraktes åpnet en verden av muligheter seg. Resultatet er en samling paneler som kan glides sammen til mange ulike verk og tilpasses rommene de skal vises i. 

Formene er inspirert av mote og musikk, og kan gi assosiasjoner til kropp og natur. De balanserer mellom det naturlige og det kunstige: er det plagg eller objekter? I såfall, har de en funksjon?  Noen overflater kan minne om hud, men er allikevel ikke helt mennesklig. Er det vesener, dyr? 
---
Karina Nøkleby Presttun (f. 1981 i Bergen) har vært aktiv som kunstner siden hun fullførte sin bachelorgrad ved KHIB (nå KMD) i 2009. Hun har også studert ved Skrivekunstademiet i Hordaland og tok nylig en master på Konstfack i Stockholm. Hennes verk er blitt innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, og hun mottok Scheiblers talentpris i 2014.

Utstillingen er støttet av Bergen Kommune.

View Event →
Aug
23
to Sep 15

Fresh Sweat & Towel Ties af Sofie Hviid Vinter

Fresh Sweat & Towel Ties

Velkommen i landskabet af en fabrik
personalet er til pause
produktionsleddene er på stand by
og lyden fra maskineriet 
er begrænset til en summen
Du kan frit bevæge dig imellem diverse stationer
i tilblivelsen af Fresh Sweat & Towel Ties
Fresh Sweat er imiteret sved
der kan påføres ved
besvarelse af e-mails
research
regnskabsføring
eller andet stillesiddende arbejde
Fresh Sweat vil give et fysisk aftryk
til det arbejde der ikke kan ses
og gøre dig såvel som dine omgivelser
opmærksom på dit hårde arbejde

Et anbefalet tilkøb er
Towel Ties
et slips syet i køkkenhåndklæder
der kan implementeres i alle arbejdsuniformer
Slipset kan signalere 
status
autoritet 
og ordentlighed
De klassiske materialer erstattet med køkkenhåndklæder
og slipset bærer nu foruden status-symbol
også en funktion som sved-klud

Derudover kan du opleve en video
lavet af en medarbejder
Her præsenteres diverse
refleksioner og personlige erfaringer 
som har indgået i udviklingen af disse produkter

Du ønskes et fint besøg i fabrikken
Hvis du ligger inde med spørgsmål 
om produktionen eller andet
tag endelig kontakt til personalet
enten i receptionen
eller send en mail til
sofiehviidvinther@gmail.com

Tak for dit besøg
og velkommen tilbage


 

Welcome to the landscape of a factory
the staff is on a break
the production lines are on standby
and the sound of the machinery
is limited to a hum
You can move freely between the various stations
in the creation of Fresh Sweat & Towel Ties

Fresh Sweat is an imitation of sweat
that can be applied when
answering e-mails
research
accounting
or other inactive work
Fresh Sweat will leave a physical impression
from the work that cannot be seen
and make you, as well as your surroundings,
aware of your hard work

A recommended add-on is
Towel Ties
a tie sewn from kitchen towels
that can be implemented into all work uniforms
The tie can signal
status
authority
and correctness
The classic materials replaced with tea towels
and the tie, now also carries a status symbol
with its function as a sweat cloth

In addition, a video can be experienced
made by an employee
Various reflections and personal experiences
are presented here
which have been involved
in the development of these products

We wish you a pleasant visit to the factory
If you have any questions
about the production or otherwise
please don't hesitate to contact the staff
either at the reception
or send an email to
sofiehviidvinther@gmail.com

Thanks for your visit
and welcome back

View Event →
May
25
to Jun 16

Festspillutstiller Brit Bøhme

Concealed (2023). pigment, lim og foto på lerret. 160 x 160 cm.
Foto: Helge Hansen

Muted Scenery

Åpningstale ved Arvid Pettersen

Brit Bøhme er utdannet ved Vestlandets kunstakademi i Bergen og som utvekslingsstudent Det Kgl. Kunstakademi i København. Hun arbeider med abstrakt maleri. Arbeidene er i hovedsak større maleriprosjekter, gjerne kombinasjon av maleri, objekt, foto og installasjon i rom.
Bøhme har stilt ut en rekke steder nasjonalt og internasjonalt og hatt flere utsmykningsoppdrag, som Høyteknologisenteret i Bergen og Stavanger fengsel. Arbeidene er innkjøpt av ulike institusjoner, bl.a. KODE kunstmuseum, Norsk kulturråd, Telenor og Equinor.

 

En prosess med «stillhet» som tematikk

Fra arbeidsopphold på Svalbard i 2016 til i dag har tematikken stillhet/ natur/ isolasjon utgjort en nerve i arbeidene. Først med stillhet som en positiv kvalitet, etter hvert med en stadig mer framtredende undertone av noe ubehagelig og truende.

Konseptet er behandlet fra ulike vinkler i flere separatutstillinger: «Fragments of Silence» (Galleri Langegården 2018) «I denne tid» (Hå gamle prestegard 2022) og «Where Birds Don’t Sing» (Steinkjer kunstforening 2024).

 

«Muted Scenery»

Konseptet er fortsatt stillhet. Men det stilnete landskapet kommuniserer ingen positiv stillhet.

 Vår tid preges av at det vi har forestilt oss som solid og stabilt viser seg å være mer skjørt og sårbart enn vi trodde. En truende, urovekkende undertone har sneket seg inn livene våre.

Hun ønsker å utforske det som ligger under overflaten og utfordrer den tilsynelatende stabiliteten. Det som tildekker og det som avdekker.Det tas utgangspunkt både i vår egen tid og i historiske referanser.

 

Hovedverkene er bygget opp i kombinasjon av maleri og fotografiske elementer. Det brukes egne foto av kapper fra knuste helgen-skulpturer i middelaldermuséet Musée de Cluny i Paris. Skulpturene, som opprinnelig var en del av fasaden på Notre Dame-katedralen, ble ødelagt under den franske revolusjon i 1789. Valget av disse historiske referansene er bevisst. Fotofragmenter av knuste steinkapper modellerer landskapet og tildekker det underliggende. I en sårbar samtid, preget av ufred og usikkerhet kan historien og kunsten gi perspektiv på vår egen tid.

 

«Muted Scenery» handler om en stillhet. Men ikke naturens egen, harmoniske stillhet. Det handler om et stilnet «landskap» (i vid forstand), et landskap med en underliggende, kanskje truende, tone av uro, usikkerhet og forgjengelighet.

View Event →
Mar
16
to Apr 14

Natasja Askelund, malerier

Foto: Marie Von Krogh

Bli hos meg

«I løpet av tiden det tok å skrive denne setningen døde noen, noen ble født, et språk forsvant, en masseskyting skjedde, en skogbrann begynte, et insekt ble knust, en idé ble frambrakt.
Bildene mine er en presserende oppfordring om å leve. Et urbrøl. Vær her nå. Opplev dette. Føl dette. Bildene mine er av blomster, men de handler ikke om blomster; de handler om å leve og dø.»
(Cig Harvey, britisk fotograf)

-       Det handler ikke om meg, ikke om ansiktet mitt, ikke om rynkene mine, ikke om oss, men om at livet egentlig ikke er mer enn dette. Og jeg vil så gjerne kjenne på det. At jeg har så liten tid. Og jeg er så redd. Hele tiden er jeg så redd.
Ordene er Natasja Askelunds. Året har gitt opplevelser hun gjerne skulle vært foruten.

Askelund maler portretter. Noen vil si selvportretter. Når det er sagt; Speiler ikke alle portretter de erfaringene vi har gjort oss og den forståelsen vi har av det å være menneske? At vi egentlig maler oss selv når vi maler andre?
Vi har gjort det til alle tider. Fra håndavtrykkene i hulemaleriene, til barnet som trykker en håndflate med maling på et papir. Det er oss selv vi avbilder, vårt eget avtrykk vi etterlater.

Kanskje.

Askelund startet dette utstillingsprosjektet med å ville male kjærligheten. Den hverdagslige, den med stor K. Ønsket sprang ut av frykten for å miste ankerfestet i livet, da mannen ble syk og hun var redd for at han skulle dø. At livet - det vakre, kjedelige livet - skulle opphøre i den formen hun kjente til. At livet ikke var stabilt, hverdagen ikke sikker. At barna, mannen...
Hun kjenner fortsatt på frykten, desperasjonen. Hun er redd, hele tiden redd. For å miste, for ikke å forstå - ikke å ha forstått.

Det er ikke døden som skremmer Askelund. Hun er heller ikke så redd for å bli alene. Men hun er redd for å ikke bruke tiden hun har til rådighet. For å ikke få med seg det som betyr noe; Morgener, kaffe med melk, ektemannens pust når hun våkner hver eneste natt klokken fire. Varmen i sengen når hun legger seg igjen etter å ha vært på do. Det hverdagslige. Livet.

Hun bader hver dag.
Høsten kommer snart.
Hun vet at høsten kommer.

Natasja Askelund er en uforutsigbar kunstner. Hun fornyer stadig sin motivkrets, og også måten hun maler på. Verkene er intense, som om det hele tiden står noe på spill. Noe presserende viktig skal formuleres. Det gjelder det hun ønsker å formidle, men også måten hun behandler temaet på. Det insisterende uttrykket.

Portrettene stirrer på oss fra alle veggene i gallerirommet. De store formatene og repetisjonen av motivet forsterker opplevelsen av desperasjon. Vi konfronteres med kunstnerens og vår egen grunnleggende ensomhet, med alvoret i situasjonen.

Numne blikk og munner uten smil. Ansikt og kropp bak hår i mangefargede striper. Som en foss eller et slør, noe å skjule seg bak, som beskytter. Som hindrer andre i å komme for tett på. Eller like gjerne et stengsel, noe som ikke lar henne se, som umuliggjør kontakt?

Portrettet – og da især selvportrettet – er grunnleggende sett en erkjennelsesform. En avbildning av ansikt og kropp, men også av hvordan vi forstår oss selv og oss selv i verden. Vi ser og blir sett, refleksjon og selvrefleksjon. Øynene mine møter øynene i portrettet, og grensen mellom meg selv og den avbildede blir flytende, som i et speil. Jeg får noe å føle og tenke over.

 

Portrettene henvender seg til oss med eksistensielle spørsmål. Om livet, døden og alt som ligger imellom. I det vi ofte - litt nedsettende - kaller hverdagen, hva har egentlig betydning? Askelund selv har funnet svaret i det nære. Hun antyder at vi rører ved det edleste i oss selv, når vi stryker vår elskede over kinnet. Kunsten hennes forteller at innsikten har hatt en pris.

Er det banalt? Ja, i den forstand at ordet banalt peker på det hverdagslige, det vi vanligvis ikke tillegger betydning. Men dette vi vanligvis ikke tenker så mye over, er grunnvollen i våre liv. Når den rystes, rystes vi også følelsesmessig og mentalt, og vi erkjenner at vi kan ha mye å miste.

Og langsomt blir ingenting som før.



Natasja Askelund er utdannet ved Vestlandets Kunstakademi, Bergen, og Koninklijke Academie Van Beeldende Kunsten, den Haag og bor i Stavanger. Hun hadde sin første separatutstilling i 1992 på Hå Gamle Prestegard og har siden hatt en rekke separatutstillinger ved sentrale gallerier over hele landet, som Galleri Opdahl, Galleri Brandstrup (i Oslo og Stavanger), Galleri LNM, Galleri Gann, Nord-Trøndelag fylkesgalleri, Hå gamle prestegard, Haugesund billedgalleri, Christianssands Kunstforening. Deltatt på flere viktige gruppeutstillinger: Haugar Kunstmuseum, Drammen museum, Aberdeen Art Gallery, Høstutstillingen (Kunstnerens Hus), LNM, Galleri Opdahl. Representert i Nord-Trøndelag fylkesgalleri, Hordaland internasjonale fylkesgalleri, Aberdeen Art Gallery, Statoil Art Programme, Stavanger Kunstmuseum. Innkjøpt av Norsk kulturråd, UIS, Stavanger, Esso Norge AS, ordføreren og rådmannens kontorer, Stavanger.



Tekst: Karin Sunderå

View Event →
Feb
16
to Mar 9

Videoinstallasjon av Eli Mai Huang Nesse

Vernissasje 16. februar kl. 18.00

Performance av Jo Mikkel Sjaastad Huse kl. 19.00 
Opent kvar helg kl. 12.00 - 16.00
17. februar - 10. mars

Berre ein stein

Korleis forheld ein seg til at alt plutseleg kan rase saman? Eli Mai Huang Nesse presenterer videoverket Berre ein stein – ei samling anekdoter frå menneske som bur i område utsatt for steinras. På vernissasjen viser Jo Mikkel Sjaastad performancen Tiny Rock Karaoke! Ein stein byrjar plutseleg å synge, før var den eit fjell, men no er den her – ved eit gamalt gårdshus i Bergen. Finst det ei meining med steinen sin eksistens? Den veit ikkje, den har ikkje peiling.

ENGELSK:

Opening 16th of February at 18:00
Performance by Jo Mikkel Sjaastad Huse at 19:00 
Open every weekend from 12:00 - 16:00
17th of February - 10th of March

Just a Stone

How does one deal with an overhanging risk of everything falling apart? Eli Mai Huang Nesse presents the video work Just a Stone - a handful of anecdotes from people who live in areas prone to rockslides. At the opening Jo Mikkel Sjaastad will show the performance “Tiny Rock Karaoke!”. A rock suddenly starts singing, it was a mountain but now it's here – by an old farmhouse in Bergen. Is there a purpose to its mere existence? It doesn't know, it has no idea.

 
 
 
 
View Event →
Jan
20
to Feb 11

Malerier av Wim van den Toorn

Åpning lrdag 20.01.2024 kl 14:00

Minikonsert av pianist Torgeir Kinne Solsvik.

Deretter omvisning av Wim i utstillingen

Hjertelig Velkommen!

Fra stranden

Siste dag søndag 11. februar kl 16:00
Åpen hver helg fra 12:00 - 16:00

Wim van den Toorn er en nederlandsk maler bosatt i Tørvikbygd i Kvam. I 2008 flyttet han med samboer fra Amsterdam til Kvam i Hardanger.

«Det er hovedsakelig mitt nærområde i Hardanger som er motivet. Mens jeg er bevisst av dagens store spørsmål og trusler angående naturen, fokuserer jeg på det tidløse i landskapet.

Jeg maler min utsikt fra huset. Lyset, skyer, måne og solen som beveger seg over fjellene på oversiden av fjorden eller speilinger i vatnet som ligger foran huset. Noe ganger også lengre vekk.

Det er ånden av landskapet med alle sine farger og sterke stemninger jeg prøver å fange i maleriene. Landskapet der vi har valgt som vårt hjem».

View Event →