Muted Scenery
Åpningstale ved Arvid Pettersen
Brit Bøhme er utdannet ved Vestlandets kunstakademi i Bergen og som utvekslingsstudent Det Kgl. Kunstakademi i København. Hun arbeider med abstrakt maleri. Arbeidene er i hovedsak større maleriprosjekter, gjerne kombinasjon av maleri, objekt, foto og installasjon i rom.
Bøhme har stilt ut en rekke steder nasjonalt og internasjonalt og hatt flere utsmykningsoppdrag, som Høyteknologisenteret i Bergen og Stavanger fengsel. Arbeidene er innkjøpt av ulike institusjoner, bl.a. KODE kunstmuseum, Norsk kulturråd, Telenor og Equinor.
En prosess med «stillhet» som tematikk
Fra arbeidsopphold på Svalbard i 2016 til i dag har tematikken stillhet/ natur/ isolasjon utgjort en nerve i arbeidene. Først med stillhet som en positiv kvalitet, etter hvert med en stadig mer framtredende undertone av noe ubehagelig og truende.
Konseptet er behandlet fra ulike vinkler i flere separatutstillinger: «Fragments of Silence» (Galleri Langegården 2018) «I denne tid» (Hå gamle prestegard 2022) og «Where Birds Don’t Sing» (Steinkjer kunstforening 2024).
«Muted Scenery»
Konseptet er fortsatt stillhet. Men det stilnete landskapet kommuniserer ingen positiv stillhet.
Vår tid preges av at det vi har forestilt oss som solid og stabilt viser seg å være mer skjørt og sårbart enn vi trodde. En truende, urovekkende undertone har sneket seg inn livene våre.
Hun ønsker å utforske det som ligger under overflaten og utfordrer den tilsynelatende stabiliteten. Det som tildekker og det som avdekker.Det tas utgangspunkt både i vår egen tid og i historiske referanser.
Hovedverkene er bygget opp i kombinasjon av maleri og fotografiske elementer. Det brukes egne foto av kapper fra knuste helgen-skulpturer i middelaldermuséet Musée de Cluny i Paris. Skulpturene, som opprinnelig var en del av fasaden på Notre Dame-katedralen, ble ødelagt under den franske revolusjon i 1789. Valget av disse historiske referansene er bevisst. Fotofragmenter av knuste steinkapper modellerer landskapet og tildekker det underliggende. I en sårbar samtid, preget av ufred og usikkerhet kan historien og kunsten gi perspektiv på vår egen tid.
«Muted Scenery» handler om en stillhet. Men ikke naturens egen, harmoniske stillhet. Det handler om et stilnet «landskap» (i vid forstand), et landskap med en underliggende, kanskje truende, tone av uro, usikkerhet og forgjengelighet.