Back to All Events

Karina Presttun med "irtemmys I - I symmetri"

irtemmys I - I symmetri

Jeg har alltid likt følelsen av bruke noe som folk flest ville ha kastet. Det stammer trolig fra en periode i tenårene da det ble åpenbart at jeg var flinkere å reparere enn å sy plagg av nye stoffer. De fine metervarene gikk det ofte skeis med, mens de ødelagte jeansene mine kunne bare bli bedre. Jeg mistenker at min skepsis til symmetri oppstod samme periode: jeg har nemlig aldri likt det. Klesplaggene jeg sydde var stortsett asymmetriske, noe jeg tok med meg inn i kunsten uten å stille spørsmål ved. I voksen alder har jeg lurt på om det ble sånn rett og slett fordi ting stadig ble skjevt - et strategisk valg basert på nødvendighet mer enn noe annet. Det er i lys av dette jeg nå utforsker symmetrien. 
----

Karina Nøkleby Presttun har siden 2014 arbeidet med ulike metoder for å skape skulpturer av brukte tekstiler. På Christinegaard viser hun en serie objekter laget bl.a. med høvelspon som er laminert med tekstil: avfall fra rammeproduksjonen til en kunstnerkollega. Ved å bruke forkastede materialer ønsker Presttun å utfordre vår oppfatning av verdi og sette spørsmålstegn ved våre stadig mer fastlåste ideer om tidsbruk. Hvilke uutforskede muligheter finnes i et materiale når effektivitet forkastes?

De enkelte flatene lages ved å fukte høvelsponet, stryke det flatt og laminere det med en tekstil. Ved å gjøre dette ett flak om gangen kan farge, retning og tykkelse kontrolleres. Deretter påføres flere lag med lakk, og formen skjæres ut på en laserkutter. Da hun i 2022 begynte å sy glidelåser på de ulike flatene som en praktisk løsning på et verk som vanskelig lot seg fraktes åpnet en verden av muligheter seg. Resultatet er en samling paneler som kan glides sammen til mange ulike verk og tilpasses rommene de skal vises i. 

Formene er inspirert av mote og musikk, og kan gi assosiasjoner til kropp og natur. De balanserer mellom det naturlige og det kunstige: er det plagg eller objekter? I såfall, har de en funksjon?  Noen overflater kan minne om hud, men er allikevel ikke helt mennesklig. Er det vesener, dyr? 
---
Karina Nøkleby Presttun (f. 1981 i Bergen) har vært aktiv som kunstner siden hun fullførte sin bachelorgrad ved KHIB (nå KMD) i 2009. Hun har også studert ved Skrivekunstademiet i Hordaland og tok nylig en master på Konstfack i Stockholm. Hennes verk er blitt innkjøpt av Nasjonalmuseet, KODE og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, og hun mottok Scheiblers talentpris i 2014.

Utstillingen er støttet av Bergen Kommune.

Later Event: October 19
Det langsame, morknande.