Back to All Events

Judy Sirks Vevle med maleri, objekt og video


NEDSENKET I DET GRØNNE LYSET

EN dag tok jeg en avstikker fra turstien og inn i naturen. 

Jeg tegnet et lite kart i skisseboken. Et kart over hvordan jeg fant min egen vei. Jeg gikk langs et lite tjern, gjennom en mørk granskog, over en liten myr (ble våt på beina!), over noen store røtter, forsiktig tråkket jeg over en eng med hvitveis, en liten bekk på min venstre side, jeg fulgte bekken et stykke, så hoppet jeg over bekken nesten der den renner ut i tjernet. Jeg satte meg ned i gresset. Solen skinte, det var varmt. Jeg tok av meg skoene og sokkene. Stakk beina uti vannet, iskaldt. Høyt gress på andre siden av bekken, det hang ned i vannet og strømmen beveget gresstråene. Det var stille, men lyden fra bekken var konstant, beroligende. Lyset traff vannet, det glitret, glimret, flimret. Lys, atomer, energi. Jeg satt sånn lenge. Jeg så på alt rundt meg. Lyset skinte ned gjennom trærne.

Jeg så på alt rundt meg. Lyset skinte ned gjennom trærne. Jeg bøyde meg ned mot vannet; Jeg så mitt speilbilde, men jeg så ikke ansiktet mitt, bare konturen - og inni speilbildet av ansiktet så jeg bunnen av bekken. Steinene skinte som gull der nede under vannet og irrgrønne prikker lyste opp. Jeg oppdaget naturen på nytt og liksom senket meg ned i den.

Utgangspunktet for denne utstillingen i Galleri Christinegaard er å dvele i natur, ta inn naturens skjønnhet og tenke over min personlige opplevelse av natur. Men, det er også et annet aspekt; naturkrise, dystopiske følelser, sorg over tapt natur, tapt paradis.

 Forarbeidet til utstillingen har vært analytisk, men også intuitivt undersøkende; hvordan balansere det figurative versus abstraksjon? Kan jeg gjenskape eller omskape det vakre, det magiske lyset. Grønnfargen har blitt et bærende element i utstillingen. Jeg zoomer inn, og på lerretet blir små elementer i naturen forstørret. Hvordan virkelig SE og oppdage elementer i naturen, finne motiv og forstørre, forsterke. Jeg setter også sammen malerier i komposisjoner, der delene er utsnitt av et hovedmotiv. Komposisjonene kan settes sammen i samsvar med et gitt utstillingsrom og blir derfor stedspesifikke. For å skape en helhetlig opplevelse i gallerirommet har noen malerier fått en tredimensjonal form og video gir bevegelse og lys.

Earlier Event: November 17
Juleutstilling 2022